Význam slova influencer     

Kdo je influencer

O influecerech a influencerkách se mluví jako o vlivných uživatelích internetu, kteří umí pomocí vytvářeného obsahu, vybudovaných kontaktů a širokého publika sledujících úspěšně ovlivnit velkou skupinu dalších uživatelů internetu. Velký potenciál mají v marketingové oblasti, protože dokážou komerční sdělení poslat do vhodné komunity důvěryhodným a přirozeným způsobem. Snaží se přitom, aby sdělení nebylo vnímáno jako prvoplánová reklama, ale tip či doporučení influencera na základě vlastních zkušeností.

Jak poznat vlivného influencera?

  • Influencer či influencerka si vytvořili kolem sebe velkou komunitu lidí pravidelně sledujících jeho příspěvky.
  • Jeho komunita vznikla v konkrétním prostředí, tedy například na Youtube, Instagramu, Twitteru, Facebooku, LinkedInu, či dalších sociálních sítích. Někteří influenceři jsou aktivní jenom na jedné sociální síti, další jich využívají na internetu několik nebo dokonce směřují svůj vliv i do dalších médií mimo internet. Před masivním nástupem sociálních sítí se influenceři prezentovali na internetu nejčastěji formou blogu.
  • Influencer se orientuje v tématu, kterého se týkají jeho příspěvky. Například bloggerka publikující příspěvky o kosmetice bude mít v této oblasti mnohem širší znalosti než komunita, která ji sleduje.
  • Roli hrají vlastnosti a charakter osobnosti. Každý influencer ale nemusí působit důvěryhodně, nestranně a propagovat dobré věci, a přesto dokáže i tak ovlivnit široké spektrum lidí.
  • Významným faktorem je čas. Vlivným se influencer může stát například jenom na určitou dobu, kdy je téma, kterým se zabývá, populární. Jakmile vlna zájmu o dané téma pomine, zapadne.

Vliv influncera je možné hodnotit na základě celé řady různých kritérií, například počtu shlédnutí příspěvků za měsíc, prolinkování (počet linků směřující na blog nebo z něj), četnost postů (čili četnost zpráv za určitý definovaný čas), mediální citovanost, index interesovanosti (frekvence odpovědí a citací sledujících) apod.

Počátky influenceringu

Už v 90. letech 20. století můžeme i u nás vysledovat první stopy influenceringu. Herci či zpěváci propagovali prostředky na hubnutí, prací prášky nebo třeba ojetá auta. Tehdy se jednalo o reklamu v televizi. Dnes jsou ale nejefektivnějším komunikačním nástrojem sociální sítě, proto se influenceři pohybují právě na nich. Marketingové průzkumy z roku 2016 naznačují, že až 90 % zákazníků bere doporučení svých oblíbených influencerů jako závazná, zatímco klasickým formám reklamy věří jenom třetina lidí. Masový rozvoj influenceringu je záležitostí let 2010-2019.

Nejznámější influenceři z České republiky a ze Slovenska

David Dobrik (*1996), Slovák z Košic, který žije v USA. Na YouTube má přes 12,6 milionu followerů, na Instagramu přes 8 milionů. Věnuje se například životu v Los Angeles.

ViralBrothers, české duo Petr Melicherik (*1986) a Jiří Michna (*1981), které se zaměřuje na tvoru virálních videí v angličtině, šíří je zejména na YouTube. Na YouTube mají 2,8 milionu odběratelů, na Instagramu přes 213 tisíc.

Daniel Štrauch (*1996) - pochází z Bratislavy a je známý pod přezdívkou GoGo. Na svém účtu na YouTube se zaměřuje na let´s play, tedy komentování vlastního hraní videoher, provozuje kanál na denní vlogy (video blogy). Má dva psy, přičemž Maggie se objevuje i v jeho videích. Na YouTube má 1,8 milionu odběratelů, na Instagramu přes 900 tisíc.

Předpokládaný vývoj influenceringu do budoucna

  • Značky se snaží pěstovat dlouhodobé vztahy s influencery, nejde jenom o krátkou či dokonce nárazovou spolupráci na jednu kampaň.
  • Klade se větší důraz na video a audio příspěvky.
  • Uživatelská základna na Facebooku většinou stagnuje nebo klesá.
  • Roste význam Instagramu jako nástroje pro úspěch influencera.
  • Na Instagramu se zvyšuje popularita aplikace IGTV, která sbližuje uživatele a jejich oblíbené tvůrce. Sama vám nabídne videa vašich oblíbených tvůrců, jejich vyhledávání a přehrávání je mnohem snadnější.
  • Značky se při výběru influencerů zaměřují spíše efektivitu celé akce než jenom na počet sledujících.
  • Zveřejňování spolupráce se stává normou.
  • Značky mají více influencerů, nespoléhají jen na jednoho.
  • Firmy bojují proti falešným propagátorům svého zboží a služeb. Mnoho firem se staví proti snahám některých influencerů získat zboží nebo službu za recenzi. Takovým někdy i zakazují i vstup do svých prodejen, protože preferují dlouhodobou spolupráci a hledají influencery vyznávající stejné nebo podobné hodnoty jako jsou ty jejich.
  • Účast celebrit v kampaních už není tak důležitá.
  • Roste důležitost různých platforem influenceringu, stanou se důležitým nástrojem pro firmy, které chtějí vytvářet vlastní influenceringové kampaně.
  • Vzroste podíl zákazníků a zaměstnanců, kteří v rámci kampaní budou obhajovat značku.
  • Regulace a větší prosazování této formy komunikace zefektivní celé odvětví influenceringu.
  • Společnosti budou slučovat dohromady marketing obsahu, ovlivňování zákazníků i sociálních médií.

Falešní influenceři kazí oboru pověst

Na pověsti skutečných influencerů, kteří se této formě komunikace věnují dlouhodobě, cíleně a poctivě a mají vybudovanou strategii a skutečně masivní základnu fanoušků, se přiživuje i řada „rádoby“ influencerů. Ti velmi často chtějí například u hoteliérů ubytování a jídlo zadarmo, výměnou například jenom za to, že fotky z hotelu a pobytu pověsí na svůj instagramový účet. Jde jim v první řadě o to, získat službu zadarmo, influencering neberou vážně a na jeho popularitě se chtějí hlavně přiživit. Řada hoteliérů, restauratérů i poskytovatelů služeb jiných služeb se vůči tomuto trendu i poměrně ostře vymezuje. Skutečné poctivé inluencery ale neodsuzují. Jde jim především o to, oddělit poctivé influencery od těch, kteří se pouze hledají cesty, jak něco získat zadarmo.

Dělení influencerů

Evangelista je influencer, který svoji komunitu informuje hlavně o novinkách v oblasti, které rozumí, tedy vlastně šíří evangelium. Často bývá spojený s nějakou značkou, ale nemusí to být pravidlem. Například odborník přes smartphony propaguje novinky určité značky.

Opinion leader je člověkem, který disponuje potenciálem ovlivňovat veřejné mínění na sociálních sítích. V tématu, o němž mluví či píše, se výborně orientuje, mnohdy je v daném oboru profesionálem. Často zůstává nezávislým, a proto jsou jeho příspěvky brány jako důvěryhodné.

Trendsetter patří k osobám určujícím na sociálních sítích nové trendy. Je vizionářem, který dokáže dávat věci do souvislostí, objevovat nové směry a vhodným způsobem je rozšiřovat ve své komunitě. Může, ale nemusí být spojen s konkrétními značkami. 

Co je influencer marketing?

Využití influencerů pro reklamní účely se nazývá influencer marketing. Obvykle jde o spolupráci eshopů s instagramery a youtubery, kteří oslovují široké publikum. Influenceři dostanou od firmy domluvené finanční částky za to, že ve svých příspěvcích budou prezentovat značku firmy nebo její konkrétní produkty.

Celebrity v roli influencerů

Do skupiny influencerů se ale nezahrnují jenom lidé, kteří mají na svých instagramových nebo youtuberských či jiných účtech desítky či stovky tisíc sledujících. Roli influencera může hrát například i místní celebrita, která dokáže různými způsoby prezentace ovlivnit širokou skupinu lidí.

Skrytý influencer

Specifickou kategorií influencerů je tzv. informal influencer, který se také označuje za skrytého influencera. Jde o zaměstnance podniku schopného ovlivnit svoje kolegy a spolupracovníky. Díky těmto influncerům je pro vedení podniku snazší jednání se zaměstnanci. Influencer je zde mezičlánkem schopným tlumit konflikty, vytvářet pozitivní vztahy ve firmě.

Původ slova

z anglického slova influence = vliv

Slovní druh

Podstatné jméno, rod mužský

Výslovnost

influencr

Influencer může být také omylem zapsáno jako:

infulencer

Komentáře

bohouš
31. 7. 2020
nejen vlivník, ale aby to bylo genderově vyvážené také vlivnice, lépe vlivnička. To trochu souzní s názvem sliznatka.
stavay
24. 7. 2020
naprosto zbyteční tvorové na tomto světě, a jen totální blbci je obdivují
Zorb
19. 7. 2020
Na tuhle bandu jsem alergický. Je smutné že mladá generace má za vzory pitomce kteří jen žvatlají o blbostech. Potřebují nutně vědět o každém jejich myšlenkovém průjmu na sociálních sítích a oni v důsledku toho vydělávají astronomické částky.
macýček
29. 5. 2020
děkuji !!! bude se mi líp usínat :-)
Linda
29. 5. 2020
Ano počeštěný výraz "vlivník" je moc pěkný :-)
macýček
29. 5. 2020
takže "influencer" je vlastně vlivník, kterej nic neumí, jenom oblbuje ještě větší pitomce :-) ..., škoda, žeto za mýho mládí eště neexistovalo, km játo moh dotáhnout, chichichi ....
Petr
13. 3. 2020
Jsou to lehkoživkové,kteří kdyby se živili normální prací,tak umřou hlady. Jsou to takový paraziti co si hrají na hvězdy a media je v tom podporují.
Lenka
15. 8. 2019
To by chtěl být každý druhý, tak je internet zaplavený zbytečným rádoby zajímavým obsahem, jehož autoři marně doufají, že budou mít koláče bez práce.

Přidat nový komentář



Nenašli jste co jste hledali? Zkuste se podívat, co říká o slově influencer wikipedie nebo abz.